Мовно-літературна освітня галузь

Урок №1

Тема : Узагальнення і систематизація знань і вмінь учнів із розділу «Іменник»

Мета :

формування предметних компетентностей : узагальнити і систематизувати знання учнів про іменник; знаходити іменники синоніми і антоніми, визначати рід і число іменників, змінювати іменники за числами, визначати відмінок іменника в реченні, вживати правильні відмінкові закінчення;

формування ключевих компетентностей :

уміння вчитися: розвивати навички раціонально розподіляти час для виконання певної роботи, працювати швидко й зосереджено; розвивати самостійність у роботі;

комунікативної: формувати вміння учнів спілкуватися належним чином під час виконання групових завдань;

громадянської: виховувати любов до рідного краю;

соціальної: формувати здатність працювати в парі, групі.

Тип уроку : урок закріплення і систематизації знань.

Обладнання :малюнок зими, сніжні кульки, план урок, карточки ж.р.ч. р. с. р. мн., карточки (відмінювання іменників) для самостійної роботи, карточки для роботи в групах і парах, малюнок годівнички, карточки ХТО? ЩО?, Незнайко .

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент.

Вправа «Промінчики добра»

  • Добрий день, діти! Погляньте мені у вічі, подивіться один на одного й усміхніться. Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми і розпочнемо наш урок.
  • А які ж ми повинні бути на уроці?

У – уважними

Р – розумними

О – організованими

К – кмітливими

  • Не забувайте про правило піднятої руки, всі ваші «кричалочки» залишить у торбинці.

Девіз нашого уроку: «Не кажи не вмію, а кажи навчусь».

  • Який у вас настрій? Покажіть відповідний смайлик.
  1. Актуалізація знань. Повідомлення теми і мети уроку.
  • Яка тема нашого уроку, ми дізнаємось, коли відгадаєте загадку.

Все, що існує, він називає,

На питання Хто? і Що?вірно відповідає,

А щоб не ображався весь чесний народ,

Він завжди має і число, і рід,

І відмінків різних він має аж сім. (Іменник)

Здогадались, яка тема нашого уроку? Так, іменник.

Вправа « Надія»

- Яким же ви уявляєте цей урок ? Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Продовжте « Я очікую…»

Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку. Ми сьогодні

  • закріпимо свої знання і вміння з теми «Іменник»;
  • правильно і чітко будемо висловлювати свої думки;
  • нас чекає багато цікавих вправ і завдань.
  • наприкінці уроку ми перевіримо, чи здійснилися наші очікування.

До наш в гості на урок прийшла незвичайна гостя. Хто вона ви також дізнаєтесь, коли відгадаєте наступну загадку.

Біла, гарна, чарівна,

Мов Снігуронька вона.

Землю прикрашає,

Сріблом засипає

Все навколо – наче рай!

Нумо! Хто це, відгадай! (Зима)

  • Так, це – зима. Вона завітала до нас на урок і хоче перевірити наші знання з теми «Іменник». Наш урок - це урок-змагання. За кожну правильну відповідь ви будете отримувати сніжну кульку. Хто більше назбирає кульок-сніжок, у того міцні знання з цієї теми. Давайте переглянемо план нашого уроку:
  • Хвилинка каліграфії.
  • Звуко-буквений аналіз слова.
  • Мозковий штурм.
  • Диктант. Іменники-синоніми.
  • Робота з прислів'ями. Іменники-антоніми.
  • Гра «Подай сигнал».
  • Фізкультхвилинка.
  • Самостійна робота.
  • Гра «Наш відмінок».
  • Відмінювання іменників.
  • Самостійна робота.
  • Підсумок уроку.
  1. Використання практичних завдань на повторення й закріплення умінь і навичок.
  1. Хвилинка каліграфії.

Зз Зз Зз Зз зи им ма зима

Дібрати спільнокореневі слова. (Зимонька, зимовий, зимувати, взимку.)Розбір слова зимонька за будовою,звуко-буквений аналіз. Зимонька.

Метод « Асоціативний кущ»

З И М А

Назви іменники-істоти і неістоти серед поданих.

Сенкан( робота в групах)

  1. Зима.
  2. Холодна, морозна.
  3. Лютує, дивує, прийшла.
  4. Замела землю снігом білосніжна зима.
  5. Холодна пора року.
  1. Мозковий штурм.
  • Як називається частина мови, що означає назву предмета?
  • На які питання відповідає іменник?
  • Іменники можуть бути назвами істот і ….(неістот).
  • Назви істот відповідають на питання…, неістот - …
  • Більшість іменників належать до яких родів?
  • Іменники мають числа…..(однину і множину).
  • Іменники поділяються на власні та…. (загальні).
  • Скільки відмінків має іменник? Назвемо їх.
  • В реченні може бути ….
  1. Вибірковий диктант. Іменники-синоніми.

Виписати іменники-синоніми.

  1. Біда вимучить, біда й виучить. Горе не завадить, але з ніг звалить. Лихо не вморить, а таки спотворить. Щастя смуток відбирає, а нещастя повертає.
  2. Алфавіт – драбина до мудрості. Учи азбуку – прийде хліб у руку. Абетка – добра штука, хоча інколи й мука.
  3. Чим більше дров, тим більше вогнище. Ставок щасливо обійшов, та в кострище потрапив. Багаття розклав, а руки погріти не дали.

Вилучте зайве слово.(Усно)

Дорога, шлях, дорожній, траса, шосе.

Будинок, хата, споруда, оселя, хатинка.

Говорити, казати, розповідати, розповідь, мовити.

Родинний, сімейний, батько, домашній.

  1. Іменники-антоніми. Робота в групах. (Завдання на картках).

Групи отримують частини прислів'їв, які потрібно скласти. Іменники-антоніми треба підкреслити і назвати.

Добро завжди а лінь марнує.

Праця чоловіка годує, так ніч лаяти.

Коли день хвалити, перемагає зло.


Хочеш собі добра— то в старості знайдеш.

Брехень багато, не роби нікому зла.

Що в молодості навчишся, а правдаодна.


Радість не вічна, і щастя не знайти.

Розумна брехня краще печаль не нескінченна.

З бідою не знатися — дурної правди.


  1. Гра «Подай сигнал».

Сигнальною карткою показати рід і число.

Сани, мороз, Снігуронька, ковзани, сніжинка, лижі, лід, сонце, ковзанка, бурулька.

  1. Фізкультхвилинка. (Звучить пісня про зиму.)
  1. Самостійна робота.

Розподілити іменники за відмінками ( картки).

  1. Гра «Наш відмінок». Учні поділяються на пари (групи): родовий, давальний, орудний, місцевий. Вчитель читає словосполучення. Учні плескають у долоні, якщо названий іменник відповідає їх відмінку.

Кататися на лижах (М.), замете снігом (О.), багато кучугур (Р.), раді зимі (Д.), росла в лісі (М.), виповзе з нори(Р.), не страшна птахам (Д.), зустрічати з радістю(О.).

  1. Виправ помилки у Незнайка. Поясни.

Совою, тишою, конем, дубом, читачом, виграшом, грушою, мідю, сілю, радістю, любовю.

  1. Відмінювання іменників. Робота в групах.

І група.

Запиши іменники, подані в дужках, у відповідній формі і визнач відмінок цих іменників.

Намела (сніг)__________(____в.) хуртовина. Важким стало життя (птахи)___________(___в.). Після морозної ночі вони на (вільхи)__________(____в.) і (берези)___________(____в.) поснідають (насіннячко)______________(____в.). Снігурі поласують (ягоди)____________(____в.) горобини.

ІІ група.

Запиши іменники, подані в дужках, у відповідній формі і визнач відмінок цих іменників.

Намела (чого?) (сніг)__________(____в.) хуртовина. Важким стало життя (кого?) (птахи)___________(___в.). Після морозної ночі вони на (чому?) (вільхи)__________(____в.) і (чому?) (берези)___________(____в.) поснідають (чим?) (насіннячко)______________(____в.). Снігурі поласують(чим?) (ягоди)____________(____в.) горобини.

ІІІ група.

Визнач відмінок іменників.

Намела (чого?) снігу (____в.) хуртовина. Важким стало життя (кого?) птахів (___в.). Після морозної ночі вони (на чому?) на вільхах (____в.) і (на чому?) березах (____в.) поснідають (чим?) насіннячком (____в.). Снігурі поласують (чим?) ягодами (____в.) горобини.

Перевірка виконання завдання по групах.

  • Як ми можемо допомогти птахам взимку?

Встановити зв'язок слів в останньому реченні.

Розбір іменника ягодами як частини мови.

IV. Підсумок уроку .

"Незакінченеречення"

Я знаю…

Я навчився…

Я вмію…

Я запам'ятав…

Мені було цікаво….

- Чи справдилися ваші очікування від уроку?

- Діти, мої очікування щодо вашої роботи справдились: ви працювали дружно, злагоджено, впевнено відповідали на мої запитання.

- Давайте порахуємо ваші снігові кульки. (Оцінювання учнів )

- Візьміть смайлики і покажіть ваш настрій після уроку .

Дуже ви були старанні

Отже, всі ви учні гарні.

І за працю на уроці

Вам подякувати хочу .

Урок №2

Тема. Подорож у країну «Дієслова»

Мета. Формування ключових компетентностей:

вміння вчитися – само організовуватися до навчальної діяльності у взаємодії;

загальнокультурної – зв'язно висловлюватися; дотримуватися культури спілкування;

соціальної – вміти працювати з однокласниками в групі, у парі та колективі;

громадянської – бережливе ставлення до людей і самого себе;

предметних компетентностей : узагальнити і систематизувати знання учнів про дієслово як частину мови; удосконалювати вміння працювати у групах та в парах, розпізнавати час дієслів, виховувати почуття любові до рідної мови, інтерес до її вивчення.

Тип уроку: урок закріплення знань.

Особливості проведення уроку: урок розроблений з використанням інтерактивних технологій.

Обладнання: ілюстрації, схеми,план роботи, «Дерево очікування», «Сенкан».

Хід уроку

І. Організація класу


Я всміхаюсь сонечку:

«Здрастуй, золоте!»

Я всміхаюсь квіточці –

Хай вона цвіте!

Я всміхаюсь дощику –

«Лийся, мов з відра!»

Друзям усміхаюся –

Зичу їм добра.

ІІ. Оголошення теми уроку

  • Сьогодні, діти, у нас незвичайний урок. Ми помандруємо до чудової країни «Дієслова». Систематизуємо та узагальнимо свої знання про дієслово.

«Дерево очікування»

  • Що очікують діти від уроку? (відповіді дітей)
  • Що очікує вчитель? ( Вчитель очікує: старанності, активності, злагоджено працювати в групах та парах, гарного настрою).

ІІІ. Узагальнення і систематизація знань.

1 зупинка Каліграфічна хвилинка

Урок почнемо без зупинки з каліграфічної хвилинки.

Запишіть велику та маленьку букви «Вв», утворіть склади і слова.

Вв Ввв ве ес сна

весна

Весна іде, красу несе, а в тій красі радіє все.

( Яку орфограму ви помітили? Яке перевірочне слово? Чиє у цьому реченні дієслова? Підкреслити дієслова. Визначити час).

2 зупинка «Загальна»

Пригріло сонечко ясне,

Проклюнулись квітки.

Тепленький вітерець сопе,

Вертаються пташки.

  • Чудова пора року весна. З великим нетерпінням чекають її люди. Адже в природі все оживає, пробуджується від сну. Пробуджує весна сонну землю, уквітчує її пролісками, укриває її рястом, барвінком. Завдяки сонечку відбуваються всі ці зміни.

У нашому класі з'явилося сонечко ( малюнок сонця) , але без промінчиків.

Щоб утворити промені, потрібно повторити все те, що ми знаємо про дієслово.

(Відповіді дітей).

1.Це частина мови.

2.Дієслова відмінюються за часами(теперішній, минулий, майбутній).

3. Не з дієсловами пишемо окремо.

4. У реченні переважно виступає присудком.

5.Змінюється за особами, числами, родами.

6.Неозначена форма дієслова.

7.Теп.час – відм.за особами, числами.

8.Мин.час – змін.за родами.

9.Майб.час – змін.за особами.

(З'являються промені).

3 зупинка Словникова робота

Гра «Допоможи Незнайкові»

висна

в ранці

зимля

хвіалка

Завдання: 1. Виправ помилки.

2. Скласти із слів зв'язне речення.

( Вранці весна прокинулась і уквітчала землю фіалками.)

4 зупинка Робота над прислів'ям

Весняний день рік годує.

Завдання: 1. Пояснити зміст народної мудрості.

( Час розпочинати всі роботи, дбати про майбутній урожай).

2.Підкреслити дієслово. Визначити час, особу, число.

5 зупинка Гра «Вилуч зайве»

Малюю, рахую, пишу, сонце, сиджу, робити, читаємо.

(Сонце – іменник, робити – н.ф., читаємо – мн.)

6 зупинка Робота в парах

1 ряд                                                    2 ряд

Змінити подані дієслова                  Дібрати антоніми.

н.ф. у мин.час.                                    Плакати -

Клювати -                                            сваритися –

Спіймати -                                           лінитися –

Бігати -                                                 захворіти –

Ходити –

ІV. Фізкультхвилинка

7 зупинка Хвилинка відпочинку

Що ж, мабуть, прийшла пора

Всім нам відпочити.

Хочу на фізкультхвилинку

Усіх запросити.

https://youtu.be/pcLMi59Pqhw


8 зупинка Робота в групах

Завдання : дібрати дієслова до малюнків

малюнок сонечка малюнок хмаринки

усміхнулося пливе

виглянуло сміється

показалось летить

попливло плаче

зазирнуло закриває

9 зупинка «Сенкан»

1.іменник (весна)

2.прикметники (квітуча, прекрасна, сонячна)

3.дієслова ( прилинула, завітала, з'явилась)

4.асоціація ( з дівчинкою)

5.порівняння (з мамою)

6.речення ( Завітала квітуча весна).

10 зупинка Творча робота

Ми активно знову працюємо,

Над творчою роботою мудруємо.

Запишемо в зошитах свої думки,

Хай порадіють нам батьки.

Картина «Весна»

(опис весни за картиною)

v. Рефлексія

Очікування.

  • Чи виправдались ваші очікування? (відповіді учнів)

Вчитель: - Мої очікування справдились, злагоджено працювали в групах і парах, намагались висловлювати свої думки чітко і красиво.

Нехай бринять і пахнуть квіти,

Нехай почує Божий рай,

Як на землі такі ось діти

Славлять український край.

Наша подорож завершилась. Я впевнена, що ви добре засвоїли тему.

Молодці !

Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати